HTML

Hány gyufaszál egy élet - útszéli fák kivágása

Évente hazánkban közel 120-150 ember veszti életét a közlekedésben, az utak melletti fák "jóvoltából.További 5-6 ezerre tehető a komoly sérülések száma.Az ökrös szekerek korának gyakorlata mint egy őskövület tovább él.Ennyire buták lennénk, vagy a megszokás rabjai vagyunk? Netán komoly érdekek húzódnak meg a háttérben. Ezt szeretném blogcső alá venni. Ez a téma tíz éve a vesszőparipám. Kérem,szálljanak fel hozzám a bakra, és poroszkáljunk.......

Friss topikok

  • Zigomer Trubahin: Ilyen idegállapotban biztosan jó ötlet autóba ülni? (2010.11.27. 15:06) A közúti halálos balesetek okai?
  • Tímár Mihály: Érdekes felvetés. Egész biztosan van benne igazság, mert egy fának ütközni rosszabb, mint egy fron... (2010.11.12. 19:01) a vörösiszap cunamija avagy az emberi bugyutaság nagymilice
  • Helyesíró manó: @jelentéktelen alak: Köszönöm, a kommentem viszont érdekes módon eltűnt. Persze ettől a véleményem... (2010.10.24. 12:20)

Linkblog

A közúti halálos balesetek okai?

2010.09.05. 19:00 Hamlett

Idézet:

Magyar Közút Kht.
Magyarország.hu Sajtóközlemény:2008. június 10.

"A Magyar Közút Kht. az általa fenntartott 30 ezer kilométeres közúthálózathoz tartozó területek növényzetének gondozását tervszerűen végzi. A társaság szomorú kötelessége kivágni a közlekedés biztonságát veszélyeztető elöregedett, vagy beteg fákat, de évente ötször annyi fát ültetnek, mint amennyit kivágnak."

Hát ez mindennek a csimborasszója!

Miért is szomorú ez a kötelesség?

Vajon a Hungaroring köré miért nem ültettek fákat?

Évi kétszáz ember szörnyű baleseti halála nem elég ok az azonnali cselekvésre? Hát hány gyufaszálat ér egy emberélet?

Ki dönti el hogy melyik a veszélyes fa?A korhadt az veszélyes,de az a  jó erős,vastagtörzsű a kanyarban, az igen!

Mikor kér már valaki a bíróságtól egy hatalnmas összeget "gondatlanságból" veszélyeztetés miatt?

Miértis veszélyesek a fák az útszélen?(is)

Szeretném aláhúzni, nem faellenes vagyok! Tisztelem a természetet és amennyire "zölden"csak tudom.úgy élem az életem...

E fenti kérdéseket szeretném  majd körbejárni:Felelős-e  a közút kezelője a fának -ütközéses balesetekért?

Vissza felé is igaz az "objektív felelőség"?

 Valaki írja:"Meg kellene tanítani az embereknek a fát kikerülni! Megtanítani, hogy úgy vezessen egy fákkal szegélyezett úton, hogy baj esetén se hajtson a fának."

Még 50km/órás sebességnél is,1 másodperc reakcióidő alatt 14 métert halad a jármű.

A FÁK KB 2-3 MÉTERRE VANNAK A JÁRMŰTŐL, ÉS HA NEM FOGHÍJAS A  FASOR,AKKOR  KB 5 MÉTERRE EGYMÁSTÓL! fIZIKAI KÉPTELENSÉG LEFÉKEZNI,KIKERÜLNI,STB!(90-ES TEMPÓNÁL EZ AZ ÚTHOSSZ MÁR 25 MÉTER!)

Tehát erről az 1 másodpercről lehet beszélgetni, de sok értelme nincs.Ha baj van, marad a légzsák az ima,és a szerencse.Az ilyen tragikus esetek kvázi elkerülhetetlenek(lásd előbbi tény)

A felelőség kérdése, az pedig izgalmas felvetés lehet.

A közút kezelője,akinek a legfőbb feladata a rábízott "vagyont" rendelkezésre bocsátani a "köznek".Ezt pedig csak úgy teheti, ha az élet és vagyonbiztonságnak és a létező szabványnak,teszem hozzá én :a józan észnek- megfelel!

Ilyen gondolatok nyomán még egy  nagyobb kátyú is az ok-okozat összefüggése kapcsán megalapozza a "kezelő" objektív felelőségét!

(vicc kategória, de az ebből adódó törést stb. egy pár éve már kezdik elismerni, csak nem élnek vele sokan, mert macerás)

(pl aki az udvarán kiás egy kétméteres gödröt, és abba bele esik a szomszéd macskája, és nem lábra esik,elvileg  felelősséggel tartozik a kár megtérítéséért.)

Az út mellé ültetett , és gondozott fa, melyet az üzemeltető kezel, mint tárgy jogi szempontból ugyanilyen státusszal rendelkezik!

Szívesen venném ,ha jogász szakemberek is megtisztelnének véleményükkel....

A közúti halálos balesetek okai?

Az okok elemzéséből sorrendben:


Emberi tényező KB % : 53%


út állapot(burkolat,padka,útszéli tárgyak,FÁK,időjárás, stb):35% Autótechnika:21%


Véletlen:1 alatt

Vegyük sorba:


Emberi tényező: ne csodálkozzunk rajta.Itt is bántjuk egymást, pedig nem a volánnál ülünk , csak  olvasgatunk ......
A magyar emberek létbiztonsága ,agzisztenciája,rá nyomja bélyegét viselkedésünkre.A több sikerélmény keresése teret talál az utakon.....


Út állapot:nem mondom, mindenki érzi, kátyúk,útpadka,sánc,FÁk,oszlopok.stb.


Pontos adat nincs a Fának ütközésre,csak a pálya elhagyást számolják.


Becslés,hogy évente 100-150 EMBERTÁRSUNK HAL MEG AZ ÚT SZÉLI FÁK ALATT!(szinte biztos halál és több ezer súlyos sérülés!

Az emberi tényezőn javítani nehéz, hosszadalmas, és bonyolult folyamat....Pedig ez esik legjobban latba.

A 21 % meg pusztán elhatározás és némi pénz, és okosság kérdése.Sajnos nem élünk még állampolgársági jogunkkal sem, pedig követelhetnénk, hogy jogunk van  a mai kor követelményei szerint a lehető legmegbízhatóbb utakon közlekedi...és ha ebből valakinek kára származik ,joga legyen ezt számon kérni azoktól, akik ezért kapják a fizetésüket...

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hamlett.blog.hu/api/trackback/id/tr522273545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mocskos Kaviár 2010.10.23. 23:59:52

Az jutott eszembe, hogy telepíthetnek új fát, csak olyan fajt, amely inkább cserje jellegűt vagy bokrokat, tehát olyat, ami nem nagy vastag törzset, hanem inkább ágas-bogas puhább lombozatot növeszt. Egy ilyenre nem lehet felcsavarodni, inkább kedvező hatása lenne, úgy vélem.

Tiltsuk Bea 2010.10.24. 11:36:21

@Mocskos Kaviár: Ez nem rossz ötlet.
Egyébként meg az utak mellett azért vannak fák mert:
1 szép
2 megfogja a szelet és a hófúvást (enélkül sok út télen pillanatok alatt tud járhatatlanná válni)
3 a közút nem versenypálya: tessék az útviszonyoknak megfelelő sebességgel haladni és akkor nem csavarodik fel senki a fára

tracert · http://tracert.blog.hu/ 2010.10.24. 13:14:24

Lakott területen belül szerintem nagyon előnyös az út menti fák telepítése, mert míg az autósoknak ott van a biztonsági öv és légzsák, na meg a döntés, hogy a kreszben meghatározott sebességgel közlekedjen, addig a gyalogosokat/bicikiseket nem sok minden védi az akár 100km/h-val robogó 1-2 tonnás autóktól.
Lakott területen kívül meg felénk inkább magasabbra növő bokrok/cserjék vannak telepítve.

Hamlett 2010.10.24. 18:14:27

Mindenkinek még egyszer:
Tény:egy váratlan szituációban kb. EGY MÁSODPERC szükséges,(durrdefekt, megcsúszás,mások kikényszerítése,koccanás stb)
amíg elkezdődik kocsink fékezése.
Addig 90 km/órás sebességnél 25 métert teszünk meg fékezés nélkül-ha úton tudunk maradni! ha nem, akkor csak imádkozzunk, hogy fásítás hiányos útszakasz van épen ott.
Kedves érdeklődők, beszéljünk most erről az egy másodpercről.Győzzük meg az ártatlanokat, akik bénán életben maradtak.
Döntsük már el, ki volt rossz helyen rossz időben.

Addig is beszéljük meg, küldjék tovább köszönettel...barátaikhoz a diskurzus lehetőségét.......

Lious Hott 2010.10.25. 19:24:28

Nagyon jó kezdeményezés, pártolom!Kiegészíteném az út melletti mély vizesárokkal!
Kétszeresen is érintett vagyok ez ügyben!Huszonéves koromban jégbordás úton csúsztam meg kocka ,2107-es Ladával.40-el mentem és semmi baj nem lett volna,ha nincs az út széle végig ültetve nyárfával,így viszont a Lada eleje odalett,mi horzsolásokkal megúsztuk.3 éve feleségem Corsánkkal ütközött kamionnal,ami kilökte az útról bele az út melletti 3 méter mély árokba.Neki sem lett volna baja,ha nincs ott az árok.Így viszont fejreállt-pördült és lába törött szegénykémnek!

Hamlett 2010.10.26. 08:14:44

Tisztelt LiosHott!
E diskurzussal szeretnék segíteni azoknak , akik megmaradtak eddig...vagy szerencséjük volt.A divatos környezetvédelem miatt senki kompetens nem mer drasztikus lépést hozni, mert politikai bukfennc(ilyen most a trend)
De arról elfeledkeznek, hogy ez a helyzet az emberi tevékenység és a régen jónak bizonyult gyakorlat megszokása miatt maradt ránk.
Pedig cserjék ültetésével és a fák kiváltásával a környezeti tényező szintentartható lenne.Senkit nem érne kár.pontosabban: biztos hogy legalább 100 ember élete és több ezer megnyomorodása és annak egészségügyi költségei megmaradnának.
Küldjék tovább a linket, és az "érintettek " összefogásával talán kezdhetünk valamit.(mert a többiek affinitása e vonatkozásban most úgy tűnik nem "releváns")
Így -Halottak Napja előaestéjén- amikor friss koszorúk díszelegnek hazánkban majd minden 50. fa alatt, talán nagyob eredménnyel jelenhet meg ez a nem népszerű gondolat.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2010.11.27. 15:06:56

Ilyen idegállapotban biztosan jó ötlet autóba ülni?
süti beállítások módosítása